Succesvolle tweede editie van Flower Expo Poland

Succesvolle tweede editie van Flower Expo Poland

De tweede editie van Flower Expo Poland heeft plaatsgevonden van 31 augustus tot en met 2 september in de Expo XXI te Warschau. De beurs werd wederom in samenwerking en tegelijkertijd met de groenbeurs Green is Life georganiseerd. De diversiteit van producten en de uitgebreide nevenactiviteiten hebben bijgedragen aan een succesvolle beurs met ongeveer 17.000 bezoekers, dat nagenoeg gelijk is aan het aantal bezoekers in 2016. De reacties van de deelnemers waren voornamelijk positief, met name om de kwaliteit van de bezoekers; een groot aantal deelnemers heeft aangegeven bij de volgende editie weer van de partij te zijn.

Samenstelling bezoek

Het bezoekersaantal van bijna 17.000 geldt voor vakgenoten en consumenten aangezien de laatste dag van de beurs de deuren ook voor de eindklant zijn opengesteld. Het aantal vak bezoekers telt ietsje meer dan 7.000. De bezoekers kwamen uit 40 landen.

Deelnemers Flower Expo Poland

In totaal presenteerden 45 bedrijven hun product en/of diensten in hal 4, die bestemd is voor Flower Expo Poland. De exposanten waren afkomstig uit landen als Colombia, Nederland, Kenia, Polen en Italië. Opmerkelijk was dat de meeste deelnemers een grotere stand hadden dan afgelopen jaar, dat er meer Nederlandse bedrijven waren en dat ook de aandacht van Poolse bedrijven groter was. Daarentegen was het animo voor deelname uit bijvoorbeeld Thailand en Kenia minder groot in tegenstelling tot vorig jaar. Ook was het aanbod in producten gevarieerder. Naast individuele deelnemers waren er ook twee collectieve inzendingen, GREENN organiseerde een Holland- collectief met tien deelnemers en het Colombiaanse paviljoen dat georganiseerd werd door Colviveros, bestond uit vijf kwekers.

Nevenactiviteiten

Bezoekers konden dagelijks bloemendemonstraties bijwonen van bekende arrangeurs: Tomasz Max Kuczysnki uit Polen, Roman Steinhauer uit Rusland, Zygmunt Sieradzan uit Polen en Ahti Lyra uit Estonia. Arrangeur Johan Martens liet de actuele bloementrends aan de hand van een theoretische presentatie van Aafje Nijman, trendwatcher voor onder andere bloementrends. De Poolse Bloemisten organisatie (SFP) organiseerde flower battles die veel interactie met het publiek oplevereden. Het seminar programma werd dit jaar ingevuld door Marc Eijsackers (directeur Bloemenbureau Holland), Herman de Boon (voorzitter Union Fleurs), Monica Bebenek (Pools bloemist), Lukasz Krytowski (Pools bloemist) en Natalia Slipinskia-Sowicka (psycholoog). Ook waren 24 vertegenwoordigers van de landelijke associaties die lid zijn van de overkoepelende organisatie Union Fleurs, aanwezig voor de jaarlijkse General Assembly die dit jaar werd georganiseerd tijdens de beurs.

Speciale projecten

Het bloemistenpaviljoen waar de demonstraties plaats vonden werd ondersteund door de Nederlandse Ambassade, Plastiflora, Victoria en GREENN en de Gerberawand die bij de entrée veel bezoekers uitnodigde tot het maken van een selfie werd ondersteund door Coloured by Gerbera.

Ambassadeurs & supporting partners

Net zoals in 2016 werd de beurs dit jaar ondersteund door diverse ambassadeurs en supporting partners: de Nederlandse Ambassade in Warschau, SIGMA PR International, VGB, GREENN, Union Fleurs, Bloomtube, Plastiflora, Victoria Floral Products, Floral Moments en de Poolse bloemisten associatie (Stowarzyszenie Florystów Polskich).

Aanmelden editie 2018

De beurs vindt volgend jaar plaats van 6-8 september. Nadere informatie is te vinden op de website van de beurs: www.flowerexpo.pl. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via +31 6 55 33 35 53 / +31 6 53 35 55 49 of dianne@flowerexpo.pl.

Reageren is niet mogelijk.